stycznia 29, 2023

Góry Suche: zimowe wejście na Waligórę i saneczkowe szaleństwo na górce pod Andrzejówką

Dziś wybraliśmy się na krótką przechadzkę po zaśnieżonych Górach Suchych. Wystartowaliśmy ze schroniska Andrzejówka, a naszym celem była Waligóra 936 m n.p.m — najwyższy szczyt Gór Suchych i jednocześnie całych Gór Kamiennych. Waligóra znana jest z hardcorowego podejścia, najkrótszy żółty szlak prowadzący na szczyt to istna ściana płaczu. My wybraliśmy jednak dużo łatwiejszą opcję zdobycia tej góry i poszliśmy dookoła najpierw po niebieskich, a dopiero później po żółtych znaczkach.

Mapa z trasą wycieczki na Waligórę

Schronisko Andrzejówka i saneczkowe szaleństwo

Zanim jednak wyruszyliśmy na jakąkolwiek wędrówkę, zafundowaliśmy sobie trochę szaleństwa na sankach, na górce pod Andrzejówką. Pod schroniskiem byliśmy trochę po godzinie 9:00, więc nie było jeszcze zbyt wielu amatorów zabaw na białym puchu. Śniegu nasypało całkiem sporo, mieliśmy więc na czym szaleć.

sanki schronisko  Andrzejówka

Wicia nie chciała z nami jechać, stwierdziła, że jest dorosła i nie będzie zjeżdżać na sankach. Pojechaliśmy więc w trójkę: Puszong i dwoje dorosłych dzieci, czyli ja i Blaru. Zjeżdżaliśmy na zmianę na prawie trzydziestoletnich sankach z andrzejówkowej górki — fajnie było 😊.

Gdy poczuliśmy, że zaczyna nam burczeć w brzuchach, skoczyliśmy na smakołyki do schroniska.

W sumie trudno stwierdzić co lepsze: saneczkowe szaleństwo czy szarlotka 😉

szarlotka schronisko  Andrzejówka

Ja jako fanka owsianek wszelakich, nie mogłam sobie odmówić takiej pyszności:

owsianka schronisko  Andrzejówka

Ruszamy na wycieczkę na Waligórę

Po wciągnięciu solidnej dawki kalorii zgodnie stwierdziliśmy, że teraz czas na jakąś wędrówkę.

Niebieski szlak z Andrzejówki do Rozdroża pod Waligórą

Ruszyliśmy ze schroniska niebieskim szlakiem w zaśnieżony las.

zima przełęcz trzech dolin Andrzejówka

Puszong szybko stwierdził, że nie będzie się przemęczał — zasiadł sobie wygodnie na swym pojeździe zaprzęgniętym w dwa sapiące renifery 😉.

zima niebieski szlak Andrzejówka

Niebieski szlak świetnie nadaje się na taką przechadzkę z saneczkami, bo idzie się po szerokiej, w miarę płaskiej ścieżce. Przy lepszej widoczności można się tam też załapać na całkiem ładną panoramę. My cieszyliśmy się, że tym razem udało nam się załapać na odpowiednią ilość śniegu.

zima niebieski szlak z Andrzejówki

Wędrówka na Waligórę

Nasza zimowa trasa na Waligórę to zdecydowanie najłatwiejsza opcja wejścia na ten szczyt. Na Rozdrożu pod Waligórą pożegnaliśmy niebieski szlak i szeroki trakt zmienił się w zaśnieżoną ścieżkę. Nie było to jednak jakieś hardcorowe podejście, nawet w zimowych warunkach.

zima żółty szlak na wligórę

Waligóra 936 m n.p.m

No i wdrapaliśmy się na Waligórę. Nie ma tam żadnych widoczków ani ciekawostek. Trzasnęliśmy tylko fotkę na pamiątkę, wypiliśmy po kubku gorącej herbaty i zbiegliśmy z powrotem do rozdroża.

zima Waligóra

Wędrówka czarnym szlakiem

Dalej ruszyliśmy po czarnych znaczkach i trzymaliśmy się ich przez całą drogę powrotną do Andrzejówki.

zima przełęcz pod Waligórą

Szliśmy przez przepięknie zaśnieżony, zimowy las:

zima czarny szlak do Andrzejówki

W końcu doszliśmy do urokliwej „chatki” (wiaty) na Przełęczy pod Szpiczakiem.

zima przełęcz pod szpiczakiem

wiata zima przełęcz pod szpiczakiem

Liczyliśmy, że zrobimy sobie tam chwilę przerwy, ale niestety przeliczyliśmy się, bo jakieś stworzenia (teoretycznie z gatunku homo sapiens), które zgubiły gdzieś swoje mózgi, zrobiły sobie w tej wiacie kibelek 💀💀💀. To było gorzej niż obrzydliwe ...
Poszliśmy dalej.

Zimowe wędrówki mają swój urok, chociaż po śniegu tupta się zdecydowanie trudniej 😉

zima park krajobrazowy sudetów wałbrzyskich

zima czarny szlak do andrzejówki

Gdyby nie totalnie zachmurzone niebo, pod koniec wycieczki załapalibyśmy się jeszcze na widoczek.

punkt widokowy zima czarny szlak do Andrzejówki

Do schroniska mieliśmy już niedaleko, a tam już czekał na nas pyszny i ciepły obiadek.
Trasa, którą dziś zrobiliśmy, zajęła nam prawie pięć godzin i było to nieco ponad osiem kilometrów. Czas przejścia byłby znacznie krótszy, ale przecież pojechaliśmy w góry, po to, żeby trochę zimy zobaczyć: dotknąć białego puchu, lodu i porzucać się śnieżkami.

Schronisko Andrzejówka —  wycieczki

Do Andrzejówki lubimy wpadać, czasem tylko po to żeby kupić makaronikowe oscypki albo zjeść obiad wracając z jakiejś traski po górach. Fakt jest tam tłoczno, bo do schroniska łatwo dojechać, ale jest tam mimo wszystko bardzo fajny pozytywny klimat.

A to inne nasze wędrówki z Andrzejówką na trasie:

1) Szukamy śniegu w Górach Suchych, czyli na sanki do Andrzejówki   klik czytaj dalej

To również zimowa wycieczka i aż dwie krótkie trasy na przechadzkę:
  •  Andrzejówka - Pod Turzyną ( żółty szlak) - Andrzejówka (czerwony szlak)
  • Andrzejówka -  Rozdroże pod Waligórą - Suchawa - Rozdroże pod Waligórą - Andrzejówka

2) Góry Suche: wędrówka z Unisławia Śląskiego do Andrzejówki i na Górę Bukowiec   klik czytaj dalej