sierpnia 15, 2023

Brama Lubawska: zdobywamy Zadzierną 724 m n.p.m. i relaksujemy się nad jeziorem Bukowskim w Paprotkach

Dzisiejsza wyjazd to idealny pomysł na wycieczkę, gdy dookoła duszno, parno i gorąco. Połączyliśmy wędrówkę po górach z plażowaniem i taplaniem się w Jeziorze Bukowskim, niedaleko Lubawki. Wycieczkę rozpoczęliśmy dość wcześnie, a później, gdy zrobiło się już upalnie — wędrowaliśmy w dużej mierze przez las. Udało nam się nawet zdobyć najwyższy szczyt Wzgórz Bramy Lubawskiej (będących częścią Kotliny Kamiennogórskiej), czyli mierzącą 724 m n.p.m. Zadzierną.

Trasa wędrówki

Startujemy — Miszkowice

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy około godziny ósmej we wsi Miszkowice. Auto zostawiliśmy  na ogromnym parkingu niedaleko zapory. Jak widać, rano parking był kompletnie pusty.

parking Miszkowice

Minęliśmy rzeczkę Złotną i dalej ruszyliśmy szutrówką, która poprowadziła nas przez kolorowe łąki pachnące kwieciem. Zapowiadał się piękny dzień.

szlak przez łąki Miszkowice

kwiaty łąki Miszkowice

Cały czas szliśmy po płaskim, utrudnień większych nie było oprócz tej wielkiej kałuży.

Miszkowice szlak przez łąki

To był naprawdę przyjemny odcinek wędrówki. Na szlaku byliśmy sami, nie licząc ptaków i motyli.

Spacer brzegiem jeziora Bukówka

Mniej więcej, gdy weszliśmy na niebieski szlak, trasa poprowadziła nas wzdłuż jeziora Bukówka (lub jak kto woli jeziora Bukowskiego).
Nad jeziorem musieliśmy sobie zrobić dłuższą przerwę na odpoczynek. Pięknie tam było 😍.

nad brzegiem jeziora Bukówka

kaczki jezioro Bukówka

Co jakiś czas przy brzegu mijaliśmy porozbijane namioty i wędkarzy. Niesamowity klimat móc sobie przenocować w takim miejscu 😍. Oczywiście to na dziko nocleg 😉.

nocleg nad brzegiem jeziorem Bukówka

Pojedliśmy trochę i ruszyliśmy dalej przed siebie.

szlak brzegiem jeziora Bukówki

Kierunek wieś Bukówka

Szliśmy przez las aż do pierwszych zabudowań we wsi Bukówka. Było jeszcze grubo przed południem (gdzieś koło 10.00), a temperatura już mocno poszła w górę. Cień w lesie więc jak najbardziej się przydał.
Zatrzymaliśmy na chwilę przy ławeczkach, zerknęliśmy na mapę i dalej ruszyliśmy wędrować.

wieś Bukówka

No to w górę

Koniec leniwego spacerku nastąpił, gdy weszliśmy na czerwony szlak. Dalej wspinaliśmy się ostro pod górę.

droga na Zadzierną, brama Lubawska

szlak na Zadzierną, brama Lubawska

Szliśmy w kierunku Zadziernej, ale na mapie wypatrzyliśmy jeszcze jakieś ścieżyny prowadzące do punktów widokowych. Nie było tam szlaku, a ścieżki były bardzo zarośnięte. Chcieliśmy dojść na skałki Strzelistą i Tamę, ale niestety maliny / jeżyny nas pokonały.
Poszliśmy więc dalej pod górę, a potem znów zboczyliśmy z czerwonego szlaku, tym razem pełznąc przez trawy.

Warto było 😍. To widoczek na zbiornik Bukówka z jakiś bezimiennych skałek:

skałki w okolicy Zadziernej Brama Lubawska

widok na jezioro Bukówka

widok na jezioro Bukówka, brama Lubawska

Zadzierna 724 m n.p.m.

To jednak nie koniec pięknych widoczków na dziś. Dalej popełzliśmy już na Zadzierną, najwyższy szczyt Bramy Lubawskiej, to nie było łatwe podejście 😉.

czerwony szlak na Zadzierną

Ta tabliczka wmurowana w skały informuje, że w przeszłości szczytowe partie Zadziernej były uważane za pomnik przyrody.

Zadzierna 724 m n.p.m.

W okolicy szczytu, na jednym z urwisk skalnych na Zadziernej znajduje się zabezpieczony barierkami punkt widokowy, z którego można podziwiać panoramę okolicy. Widać Zbiornik Bukówka, Bramę Lubawską, Góry Krucze, Rudawy Janowickie i część Karkonoszy. Pięknie tam jest 😍.

Zadzierna 724 m n.p.m. widok na jezioro Bukówka

Na Zadziernej spędziliśmy sporo czasu, leniuchując i wyjadając zawartość naszych plecaków 😉.

Kierunek Paprotki

Chociaż wcale nam się nie chciało, w końcu ruszyliśmy dalej. Zbiegaliśmy z góry czerwonym szlakiem w kierunku wsi Paprotki.
Po drodze mieliśmy jeszcze trochę ładnych widoczków:

Paprotki i kąpiel w jeziorze Bukówka

Było trochę po godzinie 13 i upał zdążył nam się już dać we znaki, więc gdy dotarliśmy do zalewu, z radością wskoczyliśmy do wody. No dobra, Puszong początkowo podszedł do tej naszej radości z dużą rezerwą 😉.

Paprotki i zalew Bukówka

Jezioro Bukówka powstało na skutek zbudowania zapory wodnej na przełomie Bobru. Później zbiornik powiększono, dobudowując boczną zaporę na zachodniej stronie i tak powstał jeden z najwyższych zbiorników zaporowych w Polsce.
Na kocyku nad zalewem spędziliśmy ponad 2 godziny i zdecydowanie dobrze nam to zrobiło.

Wędrówka do Miszkowic

Dalej podreptaliśmy całkiem przyjemnym szlakiem rowerowym w kierunku Miszkowic.

wędrówka Paprotki - Miszkowice

Kolejną dłuższą przerwę zrobiliśmy sobie na placu zabaw w Miszkowicach. Były tam huśtawki, karuzela i tyrolka. Naprawdę fajne miejsce. Piotrusiowi udało się zaciągnąć Blara do zabawy, ja usiadłam sobie na trawie pod drzewem — miałam już dość słońca na dziś 😉.

plac zabaw Miszkowice

Od placu zabaw mieliśmy już niedaleko do parkingu (około 1 kilometr).
Jeszcze ostatni rzut okiem na jezioro i kończymy naszą wycieczkę.

zalew Bukówka

Zanim jednak ruszyliśmy w drogę powrotną do domu, pojechaliśmy na obiad. Jedliśmy w Gościńcu nad Bukówką, ale niestety jedzenie było mocno przeciętne, więc raczej nie polecamy.

Za to wycieczka bardzo się udała 😊.